Afbeelding
Er is ook nog leVen naast het leRen! Niet alleen de bovenste 10 cm van kinderen is van tel!
Ondertussen leeft deze filosofie in onze school door een hele waaier aan activiteiten. Eigenlijk veel te veel om op te noemen.
We zijn ervan overtuigd dat we, door te investeren in het welbevinden van onze kinderen, hen een goede basis meegeven om te kunnen leren.
We proberen op onze school heel concreet stress te verminderen door onze kinderen te leren masseren, door hen relaxatie aan te bieden.
Voordelen?
- Tot rust komen.
- Concentratie verhogen.
- Zichzelf beter leren kennen.
- Geduld leren oefenen.
- Draagt bij tot het “zich goed voelen”.
- Het lichaam krijgt meer kracht en souplesse.
- Betere energiedoorstroming.
- De doorbloeding verbeteren.
- Door een diepere ademhaling worden de longen gestimuleerd.
- Het lichaam wordt actief gebruikt en onrust in het lichaam wordt afgevoerd.
Afbeelding
Enkele voorbeelden uit onze (vaak dagdagelijkse) activiteiten:
- muziek bij het einde van de speeltijd in plaats van een bel. Kinderen krijgen de kans om hun spel af te werken en de rij op te zoeken.
- discipline op de speelplaats (genoeg bewaking), in de gangen, in de klassen. Want discipline brengt rust.
- EHBR: Eerste Hulp Bij Ruzies: kinderen van het 6de lj kunnen aangesproken worden om ruzies te helpen oplossen bij jongere kinderen.
- kinderparticipatie in de klassen: ochtendmomenten waarbij we een klasgesprek organiseren over een bepaald onderwerp. Zo kennen kinderen de mening van anderen.
- maandelijks groepsrelaxatie in de kleuterafdeling: beluisteren van een ontspannend verhaal of aanleren van nieuwe oefeningen.
- aanleren van massagetechnieken, te gebruiken in de klas...
- veel speelaanbod op de speelplaats: striphoek, fietsjes, basket, voetbal, vierkantbal, kippenhok, groen op de speelplaats, speeltoestel...
- we nemen een sociogram af in alle klassen van het lager, zodat we zicht krijgen op de onderlinge relaties tussen kinderen
- we doen een schriftelijke screening over het welbevinden van de kinderen binnen de klas.
- aandacht voor plagen en pesten, want sociale relaties zijn vaak bron van frustratie bij kinderen.(no-blame-methode)
- aandacht voor het algemeen welbevinden van de kinderen.
Aandacht voor het volledige (!) kind vinden wij belangrijk! Ook onze ouders worden hierover geïnformeerd via brieven, het schoolklokje en de website.
Afbeelding
Afbeelding